Je kunt bij de Hogeschool der Kunsten te maken krijgen met phishing e-mail. Dit zijn pogingen om je over te halen je persoonlijke gegevens zoals je inlognaam, wachtwoord of bankgegevens in te vullen. Met als vervelend gevolg dat de verzender dan jouw e-mailgegevens heeft, toegang krijgt tot jouw bestanden, je digitale post kan inzien of handelingen kan uitvoeren in HdK-systemen.

Zo herken je phishing e-mails
Phishing e-mails hebben vaak een of meerdere van de volgende kenmerken:

  • de mail is niet aan jou persoonlijk gericht;
  • er staan onzorgvuldig taalgebruik en spelfouten in;
  • het gaat om een dringend verzoek;
  • je wordt gevraagd op een externe link te klikken.

Bekijk links in een e-mail eerst door er met de cursor overheen te zweven, zo kun je het webadres zien. Check of er https voor staat, alleen dan is de site veilig. Is de site je verder onbekend en worden er gegevens gevraagd, vul deze dan niet in.

Phishing e-mail melden
De HdK vraagt nooit via e-mail naar je gegevens, dus reageer niet op dit soort berichten. Meld de afzender door de e-mail als bijlage te mailen naar privacy@hdkdenhaag.nl. Verwijder daarna de e-mail uit je mailbox. Het ICT-team blokkeert de links in de e-mail daarna centraal.

Ben je desondanks het slachtoffer geworden van phishing en heb je jouw gegevens verstrekt, zorg dat je direct je wachtwoord verandert en informeer ict@hdkdenhaag.nl. Daar wordt jouw apparaat op virussen gecontroleerd. Gaat het om een extern bedrijf, neem dan ook contact op met de betreffende organisatie om afspraken te maken over de afhandeling.