Je kunt bij de Hogeschool der Kunsten te maken krijgen met phishing e-mail. Dit zijn pogingen om je over te halen je persoonlijke gegevens zoals je inlognaam, wachtwoord of bankgegevens in te vullen. Met als vervelend gevolg dat de verzender dan jouw e-mailgegevens heeft, toegang krijgt tot jouw bestanden, je digitale post kan inzien of handelingen kan uitvoeren in HdK-systemen.
Zo herken je phishing e-mails
Phishing e-mails hebben vaak een of meerdere van de volgende kenmerken:
- de mail is niet aan jou persoonlijk gericht;
- er staan onzorgvuldig taalgebruik en spelfouten in;
- het gaat om een dringend verzoek;
- je wordt gevraagd op een externe link te klikken.
Bekijk links in een e-mail eerst door er met de cursor overheen te zweven, zo kun je het webadres zien. Check of er
Phishing e-mail melden
De HdK vraagt nooit via e-mail naar je gegevens, dus reageer niet op dit soort berichten. Meld de afzender door de e-mail als bijlage te mailen naar privacy@hdkdenhaag.nl. Verwijder daarna de e-mail uit je mailbox. Het ICT-team blokkeert de links in de e-mail daarna centraal.
Ben je desondanks het slachtoffer geworden van phishing en heb je jouw gegevens verstrekt, zorg dat je direct je wachtwoord verandert en informeer ict@hdkdenhaag.nl. Daar wordt jouw apparaat op virussen gecontroleerd. Gaat het om een extern bedrijf, neem dan ook contact op met de betreffende organisatie om afspraken te maken over de afhandeling.